+420 321 726 001 Po–Pá 8–17, So 9-11

Převodovka DSG

Dvouspojková automatická převodovka DSG se výrazně liší od ostatních automatů.


Výrobce DSG
Číslo dílu DSG
Není skladem.

Konstrukce DSG převodovky

V principu si lze převodovku DSG představit jako dvě převodovky vedle sebe, přičemž každá z nich má svou vlastní spojku. Na jedné převodovce se nachází liché převodové stupně (R, 1, 3, 5, 7) a na druhé sudé (2, 4, 6). Řazení jednotlivých stupňů i ovládání spojek zajišťuje elektronika vozu. V samotné skříni převodovky se nachází převodový olej zajišťující chlazení a mazání. V olejové lázni se také mohou (ale nemusí - záleží na variantě DSG) nacházet i obě spojky.

Jak to celé funguje při jízdě? 

Při rozjezdu elektronika na první hřídeli zařadí první převodový stupeň a sepne první spojku. Pokud řidič dále drží nohu na plynu, elektronika připraví na druhé hřídeli druhý převodový stupeň. Když se pak otáčky zvýší na tolik, že je možné přeřadit, elektronika plynule rozepne první spojku a ve stejnou chvíli plynule sepne druhou spojku a tím dojde k přeřazení. 

Při ubrání plynu nebo brždění zůsává princip stejný, jen elektronika řadí nižší stupně.

Nejběžnějšími variantami DSG převodovek u nás jsou DQ 200 (7 stupňů do 250 Nm) a DQ 250 (6 stupňů do 400 Nm). Kromě rozdílného počtu stupňů a maximálního točivého momentu se liší především spojkami

Zatímco DQ 250 určená pro silnější motory má spojky v olejové lázni, DQ 200 pro slabší motory má spojky suché. Olejová lázeň u mokrých spojek zajišťuje jejich chlazení, ale také snižuje jejich tření a umožňuje tak jejich delší prokluz.

Při jízdě na dálnici rozdíl mezi suchou a mokrou spojkou nepoznáte, ve městě při parkování či popojíždění v koloně však ano. Mokré spojky se rozjíždí krásně plynule, zatímco suché spojky mohou pocukávat - elektronika totiž nemůže dovolit tak dlouhý prokluz spojek, aby nedocházelo k jejich nadměrnému opotřebení.

Sedmi stupňová DQ 200

Převodovka používá dva druhy oleje - jeden pro mechatroniku (ovládání převodovky) a druhý pro samotnou převodovku (hřídele, ozubená kola a objímky synchronizace). Zatímco olej v mechatronice je doživotní, tak olej v samotné převodovce by se měl měnit po ujetí maximálně 120 000 km (přestože jej výrobce uvádí také jako doživotní). 

Mnohem větší slabinou je však soustava spojek, které se při častých rozjezdech a popojíždění v kolonách rychle opotřebovávají. Výměna spojek vyjde zhruba na 18 000 Kč (12 000 Kč za materiál a dalších cca 6 000 Kč za práci). 

Šesti stupňová DQ 250 

Na rozdíl od DQ 200 má převodovka DQ 250 pouze jednu olejovou lázeň, která maže a chladí převodovku, spojku i mechatroniku. Z toho důvodu je interval výměny kratší a to 60 000 Km

Pravidelná výměna oleje je přitom velmi důležitá, protože znehodnocený nebo přesluhující olej může způsovit spálení spojek a jejich nákladnou výměnu. 

Obecně však technika převodovek DSG platí za odolnou. Pokud je v nich pravidelně měněn olej a kontrolován jejich stav, mohou bez problému najet stovky tisíc kilometrů.

Celý článek najdete zde


Zdroj: cebia.cz


E-Shop s autodíly Škoda
Zde prezentovaná data, zejména celá databáze, nesmějí být kopírovány. Je zakázáno data nebo celou databázi bez předchozího svolení společnosti TecDoc rozmnožovat, rozšiřovat a/nebo toto jednání umožnit třetí osobě. Porušení zakládá neoprávněný zásah do autorského práva a bude stíháno.

Nastavení ochrany soukromí

Tyto webové stránky používají soubory cookies ke shromažďování a analýze informací o výkonu a Vašem používání těchto webových stránek. Nastavení cookies, personalizace a reklamy si můžete změnit kliknutím na tlačítko „Upravit nastavení“.

Upravit nastavení